Nasze polskie Pendolino.
Luxtorpeda w 1936 r. ustanowiła nie pobity do dziś rekord na trasie
Kraków-Zakopane. Jeśli się nie mylę, wynosi on 2 godz. 18 min. Te spalinowe
wagony miały zaledwie 22,5 m długości i osiągały zawrotną jak na tamte czasy
prędkość 115 km/h. Podróż nimi nie była tania, ponieważ dysponowały tylko
pierwszą klasą, a mieściły jedynie 60 osób. Pierwszy wagon wypożyczono z
Austrii od firmy Austro-Daimler. Spodobał się na tyle, że Polacy zdobyli
licencję na jego produkcję i już w 1936 r. Fabryka Lokomotyw „Fablok” wypuściła
pięć wagonów pasażerskich, które znacząco ulepszyła. Część wagonów została
zbombardowana przez Niemców w czasie wojny, resztę w latach 50. przeznaczono na
złom. I tak niestety do naszych czasów przetrwały one tylko na fotografiach.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz